Dalton en de inrichting van een lokaal

Begin januari werd bij ons op school het nieuwe meubilair geleverd. Na een lange aanlooptijd en een aantal bezoekjes aan andere daltonscholen hebben we de keus gemaakt om het lokaal qua gebruik flexibel in te richten. Geen vaste plaats meer voor de leerlingen. Bij binnenkomst heb je de keus uit een plek om samen te werken, een plek om zelfstandig te werken of een plek aan de instructie halve cirkel met een binnen- en een buitenring. Nadat je je laatje uit één van de trolleys hebt gehaald, kan je aan het werk. In de loop van de dag kan je verschillende keren van plek wisselen rekening houdend met de aard van werkzaamheden.

De leerkrachten werden uitgedaagd om elke les goed na te denken hoe het meubilair het beste in te zetten voor de instructie/les. In de maanden voor de aanschaf hebben een aantal groepen mogen experimenteren met diverse opstellingen. Het zitten aan hoog of laag meubilair, het zitten op een kruk of juist op een stoel met leuning, plastic stoelen of hout, staand of zittend werken, van alles werd uitgeprobeerd. Met name bovenbouw leerlingen waren gecharmeerd van hoog meubilair en het zitten op bijbehorende krukken. In de onderbouw werd het lage meubilair meer op prijs gesteld. Het nieuwe meubilair heeft een maand moeten wachten op zijn eerste gebruikers.

Vanaf 8 februari moest er volgens de richtlijnen van het RIVM gewerkt worden in vaste groepjes waarbij zoveel mogelijk wisselingen van werkplek sterk werd afgeraden. Daar stonden we dan met onze goede bedoelingen. We waren meer dan terug naar af. Na een paar dagen waren het eerst de leerkrachten die hun ongenoegen lieten blijken over de beperktheden. Later werd dit aangevuld door de leerlingen die het maar niks vonden om zo te moeten werken. “Dan werk ik nog liever thuis, wisselen van werkplek van eettafel, naar stoel, naar bed of bureau gaf mij meer beweegruimte dan nu op school”. Ook de wissellessen en het tutorleren werden van het programma geschrapt. Juist datgene waar je voor op school komt, de sociale omgang en het leren van elkaar werd door de Coronamaatregelen tot bijna 0 gereduceerd. 

Ik ben zeer benieuwd naar de besmettingscijfers van leerlingen en leerkrachten die in de eerste twee weken school Corona hebben opgelopen. Als deze cijfers gunstig zijn, dan pleit ik ervoor om leerkrachten en leerlingen weer hun vrijere omgang met elkaar te gunnen en het nieuwe meubilair functioneel te laten zijn.

Willem Wagenaar
voorzitter

Deel deze pagina

Uitgelicht