Het daltononderwijs van nu is niet hetzelfde als het Dalton Plan van Parkhurst. De praktijk van nu ziet er niet hetzelfde uit als de praktijk van toen, maar omdat Parkhurst benadrukte dat met haar gedachtegoed vooral geëxperimenteerd moest worden is het logisch dat het daltononderwijs van nu er anders uitziet. In het daltononderwijs is er altijd ontwikkeling en progressie, gebaseerd op voortschrijdend inzicht en de ervaringen uit de daltonpraktijk. Het kritisch beschouwen van de eigen daltonpraktijk hoort bij het invulling geven aan het Dalton Plan in de 21e eeuw.
Saxion Hogeschool
Sinds 2006 co-financiert de Nederlandse Dalton Vereniging het daltonlectoraat aan de Pedagogische Academie van Saxion Hogeschool in Deventer om het wetenschappelijk onderzoek naar daltononderwijs als vernieuwingsonderwijs te ondersteunen. Een van de van de onderzoeksgebieden is het wetenschappelijk onderzoek naar de oorsprong van het daltononderwijs in Amerika en de ontwikkeling van het daltononderwijs in Nederland. Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar de uitwerking van de daltonprincipes en de effectiviteit van het daltononderwijs.
Lees verder voor onderzoeken binnen het vernieuwingsonderwijs.
Ervaar hier meer over de onderzoeken uitgevoerd binnen het daltononderwijs.
Daltonlector
Van 2006 – 2010 was Piet van der Ploeg de eerste daltonlector. Sinds 2010 bekleedt Patrick Sins deze functie.
Onderzoekslijnen
Het wetenschappelijk onderzoek vindt plaats vanuit de volgende onderzoekslijnen:
- Klassenmanagement, didactiek en leerkrachtcompetenties in het daltononderwijs
- Burgerschapsvorming en Leren voor Duurzame Ontwikkeling
- Onderwijseffectiviteit en Dalton
- Biografisch en historisch onderzoek Helen Parkhurst
- Kennismanagement in het daltononderwijs
- Daltononderwijs en mogelijkheden met betrekking tot de thema’s “passend onderwijs” en “speciaal onderwijs”
- Samenwerkend leren en zelfregulerend leren
- ICT en Daltononderwijs
- Lange termijn-effecten van het daltononderwijs
Publicaties
Inmiddels zijn bij Saxion Dalton University Press de volgende publicaties van het daltonlectoraat verschenen:
- Dalton Plan: Oorsprong en theorie van het daltononderwijs – Piet van der Ploeg
- Helen Parkhurst Grondlegster van het daltononderwijs – René Berends
- It’s about Time – Patrick Sins
- Samenwerken in het daltononderwijs: Geschiedenis, praktijk en onderzoek – René Berends & Patrick Sins (red.)
- Daltononderwijs in Nederland: De geschiedenis vanaf 1924 – René Berends & Luuck Sanders
- Reflectie in het daltononderwijs: Geschiedenis, praktijk en onderzoek – René Berends & Patrick Sins (red.)