Daltonscholen worden gemiddeld een keer in de vijf jaar bezocht door een visitatieteam van de NDV. Tijdens deze visitaties laten scholen zien waar ze trots op zijn. Een activiteit, een werkvorm of een instructie. Deze ‘parels uit de praktijk’ worden verzameld en op onze site gezet. Ze dienen als good practice voor andere daltonscholen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de scholen voor primair onderwijs en scholen voor voortgezet onderwijs. De voorbeelden zijn per kernwaarde gerangschikt. De lijst met voorbeelden zal regelmatig worden uitgebreid.

Primair onderwijs

>

Onderwerp School Bijlagen
Kernwaarde verantwoordelijkheid
Mediation De Sleutel, Schalkhaar
Kernwaarde samenwerken
Keuze / keuzemiddag Het Valkhof, Roden bijlage 1, bijlage 2, bijlage 3
Kernwaarde reflectie
Toetsen vooraf De Tandem, Leidschendam
De juffenbril De Droomspiegel, Almere
De trotsmuur De Polderhof, Oss
Wekelijks inloopkwartier De Rietakker, De Bilt
De Daltonspiegel Jan Ligthartschool, Wapenveld bijlage 1: film
‘t Palet, Leusden bijlage 2: vragenlijst
Juliana Daltonschool, Bussum
Observatietool daltonimplementatie
Kernwaarde effectiviteit
Doelen – evaluatie De Lisdodde, Emmen bijlage 1
De taak
Zelf een taak maken Pr. Bernardschool, Velp
Daltonboek de Vliegers Middelharnis

Voortgezet onderwijs

Onderwerp School Bijlagen
Daltonboek Werkmancollege, Groningen
Daltonboek deel 1, deel 2 Maurick College, Vught

Deel deze pagina

Uitgelicht