Aflevering 2: Daltononderwijs in het voortgezet onderwijs

In deze podcast bespreken we het daltononderwijs in het voortgezet onderwijs. Hoe geef je vorm aan de kernwaarden? Waar geef je de vrijheid en waar pak je regie? Hoe leer je leerlingen plannen en organiseren? Hoe schenk je vertrouwen? In deze podcast gaan we dieper in op deze vragen en delen we good practices. Marja Out en Elvira van den Hoek zijn te gast en vertellen vol passie over de dagelijkse praktijk van Het Spinoza Lyceum in Amsterdam en Het Erasmus College in Zoetermeer.

Aflevering 3: Leidinggeven met LEF!

Leidinggeven aan een daltonschool vraagt meer dan kennis van onderwijsmanagement. De kernwaarden komen immers ook terug in jouw leiderschap. Dit noemt men het parallelle proces. Hoe pas je dit toe? Wat is situationeel leiderschap? Waar staat de daltoncoördinator in de school? Samen met de ervaren daltondirecteur Jeroen Jansen ga ik in gesprek over deze vragen en geef antwoord op de vraag: hoe geef je leiding met lef?

Aflevering 4: De eerste en enige daltonschool voor praktijkonderwijs

De Meander (onderdeel van RSG Wolfsbos Hoogeveen) is de eerste en enige daltonschool voor praktijkonderwijs in Nederland. Leerlingen op een praktijkschool hebben specifieke onderwijsbehoeftes waar het team van de Meander treffend op inspeelt. Ze gebruiken de daltonkernwaarden om deze specialistische en pedagogische aanpak vorm te geven.
We praten over de daltonvisie op De Meander. Wat is pedagogisch daltononderwijs? Wat doet het team om het zelfvertrouwen van de kinderen te stimuleren? Hoe kunnen daltonscholen meer recht doen aan de praktijkgerichte leerling?
Ik ga in gesprek over deze bijzondere daltonschool met Jessica Kok en Frank Benjamins.

Luister de podcasts op Spotify (https://spotify.link/AODcj31v6Db)

Of via een browser (https://app.springcast.fm/podcast/de-daltondialoog)

Heb jij een suggestie of een goed idee voor een podcast?
Neem contact op en mail naar rminnee@dalton.nl

Rudger Minnee

Deel deze pagina

Uitgelicht