Daar is het dan! De lang verwachte publicatie: ‘Dalton en burgerschap: Go Forth Unafraid’.
Onderzocht is wat Helen Parkhurst aan ideeën had als het gaat om burgerschapsonderwijs en hoe we hier, in de huidige tijdsgeest, op voort kunnen borduren. Haar gedachtengoed en ideeën, kunnen daarmee leiden tot reflectie.
De publicaties is enerzijds een kennisbasis die je meer inzicht geeft in het ideaalbeeld van een burger binnen het daltonplan: de fearless human being. Anderzijds is het een praktische handleiding met ontwerpprincipes die ervoor zorgen dat je vanuit de daltonvisie werkt aan burgerschap: pas je de principes toe, dan is je aanpak te herleiden naar hoe het gedachtegoed ontstaan is en zich ontwikkeld heeft. Zo biedt de publicatie je ondersteuning bij het vormgeven van burgerschapsonderwijs op daltonscholen door inzicht in Helen Parkhurst haar ideeën én een uitwerking die gekoppeld wordt aan de huidige tijdsgeest.
Namens de NDV willen we het lectoraat Vernieuwend Onderwijs van Saxion University of Applied Sciences en de onderwijsprofessionals vanuit het daltononderwijs die hieraan hebben meegewerkt ontzettend bedanken voor het harde werken om deze waardevolle publicatie tot stand te brengen.
Dit document kan door elke daltonschool gebruikt worden als onderlegger voor het vormgeven van het daltonburgerschapsonderwijs.
De publicatie is hier vrij te verkrijgen! Dalton_en_burgerschapsonderwijs_digitaal_202410.pdf