De Staat van het Vernieuwingsonderwijs

Op 14 april is de Staat van het Vernieuwingonderwijs_.pdf gepubliceerd. Deze publicatie, opgesteld in samenwerking met de Nederlandse Dalton Vereniging, de Nederlandse Jenaplan Vereniging, de Vereniging voor Freinetpedagogie, de Nederlandse Montessori Vereniging en de Vereniging van Vrije Scholen, belicht de positieve en unieke waarde van vernieuwingsscholen in Nederland.

Met bijna 900 vernieuwingsscholen die gezamenlijk haast een kwart miljoen leerlingen bedienen, spelen deze scholen een essentiële rol binnen het Nederlandse onderwijs. Bovendien maken ze al bijna een eeuw deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel. Toch wordt hun bijdrage in onderwijsrapportages zoals de Rapport+De+Staat+van+het+Onderwijs+2025+TGv3-69.pdf niet of nauwelijks belicht. Deze Staat van het Vernieuwingsonderwijs biedt een perspectief op drie cruciale thema’s:

1.     Positieve impact
Het rapport van de Inspectie legt vaak de nadruk op wat er misgaat in het onderwijs, terwijl er juist ook heel veel goed gaat. Veel ouders zijn tevreden, kinderen gaan met plezier naar school en leraren verzorgen onderwijs met passie. De Staat van het Vernieuwingsonderwijs belicht deze positieve aspecten en onderstreept de waarde van werken in het onderwijs.
2.     Aandacht voor vernieuwingsscholen
Traditionele vernieuwingsscholen maken al bijna 100 jaar deel van het Nederlandse onderwijs, maar blijven in het rapport van de Inspectie vaak onderbelicht, ondanks hun belangrijke rol en bijdrage. Nederland telt bijna 900 vernieuwingsscholen die samen een kwart miljoen leerlingen bedienen. De Staat van het Vernieuwingsonderwijs zet deze scholen en hun waardevolle bijdrage aan het onderwijs in de schijnwerpers.
3.     Brede persoonsvorming en visie in onderwijs
De publicatie van de Inspectie biedt weinig inzicht in hoe de visie van scholen daadwerkelijk vorm krijgt in het onderwijs en bijdraagt aan de brede ontwikkeling van leerlingen. Onderwijs gaat over meer dan alleen taal en rekenen. Onze publicatie laat zien hoe vernieuwingsscholen breed persoonsvormend onderwijs vormgeven en hun leerlingen ondersteunen in hun veelzijdige ontwikkeling.

Elvira van den Hoek en Marja Out, respectievelijk voorzitter en secretaris van de NDV, waren aanwezig tijdens de presentatie van de Staat van het Onderwijs 2025 op 16 april 2025 en hebben de Staat van het Vernieuwingsonderwijs overhandigd aan Alida Oppers, inspecteur-generaal van het Onderwijs bij de Inspectie van het Onderwijs, en Loes Mulder, van het Ministerie van OCW:

Deze berichten in je inbox ontvangen?

Meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang elke maand een update.

Aanmelden e-mailnieuwsbrief


Ook interessant voor jou