Jip en het Magische Boek

Als de kinderen na een zomervakantie weer op school zijn, vertelt een aantal kinderen honderduit  over hun vakantiereizen. Jip zit er een beetje sip bij. Zij is niet op vakantie geweest. Zij is thuis gebleven en heeft in de kastanjeboom een hut gebouwd. Daar kwam op een dag een eekhoorntje voorbij.

Zo begint het tweede prentenboek dat daltonschool Casimir in Gouda in eigen beheer heeft uitgegeven. In het eerste boek was Jip net 4 geworden en ging ze naar groep 1. Nu begint ze aan het nieuwe schooljaar in groep 5.

Na het klassengesprek over de vakantie introduceert meester Martijn een grote, nieuwe opdracht. “Jullie gaan op reis”, zegt hij. Niet alle kinderen reageren enthousiast: “Ik ben net terug! Weet je hoelang het vliegen was? Mijn vieze onderbroeken zitten nog in de was! In Spanje was het 43 graden.”

Maar zo’n reis bedoelt meester niet. “Jullie gaan een spannend avontuur beleven en daarover een boek schrijven!” Jip veert op. “We gaan op reis in onze fantasie,” zegt ze. “In je gedachten kun je reizen maken en avonturen meemaken, wat je maar wilt!”

Jip maakt een groepje met Mai en Quinten. Ze noemen zich de Bende van Jip. Kees de Kat, Takkie de Wandelende tak en Casimir de Mier gaan ook mee. In de avonturenkast vinden ze hulpmiddelen die ze tijdens hun reis wel eens nodig zouden kunnen hebben: de toekomstkijker waarmee je een blik in de toekomst kunt werpen, een zakdoek om je tranen mee te drogen als het even tegenzit, een keuzebril om goed te kunnen zien of je de juiste keuze maakt, een potje nieuwsgierigheidssnoepjes, de steen der doorzettingsvermogen, 17 mijlslaarzen voor extra grote stappen, vleugels om mee te vliegen als een vlinder, een flesje extra sterke lefparfum en nog veel meer.

Tijdens de reis heeft de Bende van Jip heel wat van deze hulpmiddelen uit de avonturenkast nodig. De kinderen ondervinden tijdens de reis wie ze zijn, wat ze lastig vinden en leren van en met elkaar. Ze ontdekken dat nieuwsgierige kinderen de hele wereld kunnen ontdekken, maar ook lef nodig hebben om op zoek naar wat ze nodig hebben om te leren.

Aan het eind van de reis hebben de kinderen genoeg avonturen beleefd om hun boek te kunnen schrijven.

Jip en het Magische Boek is geschreven door Michel Linthorst. De illustraties zijn van Angela Damen. Zij hebben zich laten inspireren door de spannende verhalen, die leerlingen van de Casimirschool zelf hebben geschreven.

In het verhaal wordt verbeeld wat kinderen aan de kernwaarden van het daltononderwijs hebben tijdens hun avontuurlijke reis waarbij ze van alles in de wereld ontdekken. Die kernwaarden worden in de inleiding van het boek uitgelegd. En hoewel het een leuk en spannend verhaal is, dat op zich staat met de kinderen van de Bende van Jip in de hoofdrol, is het mede daardoor ook het verhaal over hoe leerlingen op de daltonschool hun levensreis leren maken: op zoek gaan naar een bestemming: ga zo ver je wilt, bezoek je mooiste dromen. Verzamel avonturen in je rugzak of koffer; ontdek je prachtigste talenten en welke hulpmiddelen je voor die reis nodig hebt en tot je beschikking hebt.

Beide boeken zijn voor € 15,- per stuk te bestellen via de site van de school www.casimirschool.nl.

René Berends (DaltonVisie jrg. 13, nr. 5.1)

Deze berichten in je inbox ontvangen?

Meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang elke maand een update.

Aanmelden e-mailnieuwsbrief


Ook interessant voor jou