Internationaal Daltoncongres China
Zaterdag 16 november heeft het 27e internationale daltoncongres plaatsgevonden in China. Onderwijsprofessionals van universiteiten en daltonscholen uit o.a. Oostenrijk, Tokyo, Taiwan, Australië en China deelden op dit congres elkaars kennis en onderwijspraktijken rondom zelfregulerend leren; het centrale thema van dit congres. Ook Nederland was vertegenwoordigd. Daltonscholen De Borgwal uit Bemmel en ’t Gijmink uit Goor waren erbij en hebben workshops gegeven over zelfsturend leren met voorbeelden uit hun eigen onderwijspraktijk.
Een kijkje in de praktijk mocht natuurlijk niet ontbreken. Naast het deelnemen aan het congres bezocht de Nederlandse delegatie de Wenzhou-Kean University en drie scholen, allemaal privé scholen. Een van de scholen was Wenzhou Dalton Elementary School. Enerzijds bleek dit compleet anders dan een Nederlandse daltonbasisschool; een heel andere cultuur, bijvoorbeeld als je kijkt naar het belang van huiswerk. Vinden we prestatiedruk in Nederland zorgelijk? Daar in China lijkt presteren en succesvol-zijn onderdeel van de cultuur. Dat begint al klein met wie het meest kan touwtje springen in één minuut, maar ook hoe de uitstroom is naar de universiteit en zelfs daarna hoe succesvol de studenten zijn na hun afstuderen. Veelal draait het om cijfers en hoe goed de kinderen presteren.Maar ook zagen we overeenkomsten, zoals het werken met de daltontaak, plannen, eigen doelen stellen, maatjesborden en huishoudelijke taken.
Zeer interessant om te zien hoe het daltononderwijs wereldwijd wordt vormgegeven.
Vera Otten-Binnerts
Deze berichten in je inbox ontvangen?
Meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang elke maand een update.
Aanmelden e-mailnieuwsbrief