De zomer zit er weer op, de koffers zijn uitgepakt, en we staan weer aan de start van een nieuw schooljaar. Voor velen is de zomervakantie een tijd geweest van ontspanning, nieuwe ervaringen, en – misschien zonder het zelf door te hebben – een periode van enorm veel leren. Niet per se uit een boek, maar door simpelweg tijd te hebben om de wereld in te trekken, nieuwe mensen te ontmoeten, en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.

Kijk maar naar de leerlingen die nu vol verhalen terugkomen. Ze hebben misschien wel geleerd hoe ze een tent moeten opzetten, een nieuwe taal ontdekt tijdens een vakantie in het buitenland, of simpelweg genoten van een dagje nietsdoen en het ontwikkelen van hun eigen creativiteit. De zee aan tijd die de zomervakantie hen bood, heeft ze een ruimte gegeven die op school vaak minder beschikbaar is. Dat is iets waar wij als daltonianen veel aandacht aan besteden: leren is niet iets dat enkel binnen de muren van de school gebeurt. Het leven buiten school biedt minstens zoveel waardevolle lessen, en gelukkig is dat precies waar we op daltonscholen rekening mee houden.

Wij proberen op onze scholen leerlingen bewust te maken van de vaardigheden die ze nodig hebben om succesvol te zijn in het leven, niet alleen op academisch vlak, maar ook op sociaal en emotioneel gebied. De verantwoordelijkheid, vrijheid en samenwerking die de kern van ons daltononderwijs vormen, bieden hen een voorbereiding die breder is dan de standaard schoolvakken. Want we weten allemaal: in het leven buiten school draait het niet alleen om de basisvaardigheden. Het gaat om het vermogen om keuzes te maken, samen te werken, en je verantwoordelijkheid te nemen.

Na zo’n lange zomervakantie beseffen we weer extra goed hoe belangrijk de rol van school is als sociale gemeenschap. Natuurlijk is kennisoverdracht cruciaal, maar op daltonscholen zijn we ons heel bewust van de noodzaak om ook tijd en ruimte te creëren voor persoonlijke groei en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. In deze tijd, waarin het onderwijs flink onder druk staat door de politieke ontwikkelingen, is het mooi om te zien dat we als daltonwereld blijven groeien. Het aantal aanmeldingen voor het landelijke Daltoncongres op 6 november is overweldigend en laat zien dat het daltononderwijs leeft en in volle ontwikkeling is. Dit jaar zullen er congreslocaties zijn in Amsterdam en Rotterdam voor het voortgezet onderwijs, en in Amersfoort voor het primair onderwijs. Dat zoveel mensen zich inschrijven voor deze dag vol inspiratie en verdieping, geeft hoop voor de toekomst van ons onderwijs.

We kunnen trots zijn op wat we bereiken. In een tijd waarin veel politieke onzekerheden en maatschappelijke uitdagingen op het onderwijs afkomen, bewijst het daltononderwijs dat het veerkrachtig is. Het is onze missie om leerlingen niet alleen te ondersteunen in hun schoolcarrière, maar vooral in hun leven daarbuiten. En dat doen we met volle overtuiging, elke dag opnieuw.

Op naar een prachtig schooljaar vol ontwikkeling, vrijheid en verantwoordelijkheid – in en buiten de school!

Elvira van den Hoek

Deel deze pagina

Uitgelicht