Beginnen: dalton = lef

De afgelopen maand voelde ik mij als een kind dat voor het eerst naar school gaat, of op een nieuwe middelbare school begint. Nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe uitdagingen aangaan, twijfelen, enthousiast worden, uitgedaagd worden, blij zijn, druk ervaren, hulp vragen, doorzetten. Alle fases van een leerproces kwamen voorbij. Maar wat mooi om weer opnieuw te ervaren hoe veelzijdig de Nederlandse Dalton Vereniging is en tegelijkertijd: hoeveel ons bindt en hoe sterk onze waarden gedeeld worden. Een greep:

15 maart: algemene ledenvergadering, afscheid bestuursleden die weggaan, eerste vergadering afsluiten. Bloemen en felicitaties, afscheidsetentje oude bestuursleden. Kernwoorden: reflectie en samenwerken.

21-22 maart: visitatie op Werkman VMBO Groningen: waarderend visiteren. Nieuw team met vier ‘eerste keer-visiteurs’ en 1 zeer ervaren visiteur. Kernwoorden: waarderen, samenwerken, ontmoeten, goede gesprekken, blij naar huis.

27 maart: eerste voorwoord voor de Nieuwsbrief inleveren. Kernwoorden: inspiratie, nieuwe uitdaging aangaan.

28 maart: afstemmingsoverleg tussen secretariaat en nieuwe penningmeester, oude penningmeester en nieuwe voorzitter. Kernwoorden: reflectie, samenwerken, effectiviteit, leren.

29 maart: afspraak met de nieuwe secretaresse voor de ondersteuning van de visitaties in het PO: Susan de Ruiter. Kernwoord: opluchting: we hebben iemand gevonden!

31 maart: schrijfsessie manifest pedagogische vernieuwingsscholen in Amersfoort. Kernwoorden: verbinding zoeken, onderzoeken: waar staat ons daltononderwijs voor en kunnen we ook met Montessori, Jenaplan, Freinet, Vrije school en andere pedagogische vernieuwers samen optrekken in gesprek met Ministerie van OCW en Inspectie?

5 april: landelijke scholingsdag visiteurs VO: verdieping in waarderend onderzoek: de generatieve vraag. Kernwoorden: samenwerken, reflectie, de goede vragen stellen die een ander verder helpen: waarderend onderzoeken = “De gezamenlijke studie van dat wat leven geeft, leidt tot gedeelde kennis, die wezenlijke innovatie stimuleert.” Stof voor een volgende column…

13 april: eerste online bestuursvergadering in nieuwe samenstelling. Kernwoorden: effectiviteit, plannen en organiseren, samenwerken en tijd bewaken. De eerste stappen in de nieuwe samenstelling voelen soms nog een beetje onwennig, maar we zijn in beweging!

17 april: te gast bij de eerste dag van de 24-uurse van de daltonopleiders in Putten met als thema: ‘de taak’. Kernwoorden: kennismaken, ontmoeten, verbinden, verrijken. De taak, ook een onderwerp voor een volgende column…

18 april: online overleg daltoncoördinatoren VO regio West(land). Het congres op 6 november 2024 lijkt nog ver weg, maar is ook al heel snel. Landelijke dag voor PO, regiodagen voor VO: ik kijk er nu al naar uit.

19 april: Embargogesprek met het ministerie over de Staat van het onderwijs. Oei. Hoe kunnen wij zorgen dat de blik op het onderwijs meer ziet dan opbrengsten die makkelijk meetbaar zijn? Hoe waarderend is waarderend toezicht? Dezelfde spagaat als die van onze eigen visitaties: we visiteren met een waarderend kader, maar uiteindelijk ligt er toch ook een oordeel. Kernwoorden: spannend, belangrijk, dalton met een missie.

Het kind in mij gaat gerust de meivakantie in: als de goede mensen de goede dingen doen, komt alles goed. Ik wens alle daltonleerlingen en -collega’s een welverdiende meivakantie. Kom tot rust, lees een boek, speel een spel, geniet van je naasten en kom na de vakantie weer opgewekt de scholen in voor de sprint naar de zomervakantie.

Elvira van den Hoek

 

Deel deze pagina

Uitgelicht