‘Vera, wil jij een gastcolumn in de nieuwbrief schrijven van de NDV’, deze vraag kreeg ik van Willem Wagenaar. Uiteraard antwoordde ik volmondig ‘ja’. Ik voelde mij vereerd om een column te schrijven in het laatste jaar van het voorzitterschap van Willem. Eerst denk je; natuurlijk, geen probleem, dat doe ik. Vervolgens ga je nadenken…een column schrijven voor de nieuwsbrief van de NDV?

Er vliegt meteen van alles door mijn hoofd; dalton & onderzoek, eigenaarschap, aansluiten bij het kind, alle prachtige activiteiten binnen onze mooie vereniging, zoals het DaltonCafé, de ontwikkeling van de Daltonspiegel… maar om nu echt iets op papier te zetten dat ook nog leesbaar, begrijpelijk en vooral interessant is om te lezen…dat vind ik eigenlijk best lastig en spannend.

Dalton…tja…als ik aan dalton denk, dan komt meteen het woord LEF naar boven. Dalton is LEF, zo schrijven wij in ons boek dat vorig jaar is gepubliceerd; Dalton: L E F (Berends et al., 2021). Maar wat is nu LEF? Over het woord LEF heb ik de afgelopen jaren met verschillende mensen gediscussieerd. Welke associaties roept het woord LEF bij jou op?

LEF is voor mij dat je iets doet wat je misschien eerst niet zou doen of durven doen. LEF heeft er mee te maken dat je je angsten durft te overwinnen. Hoe mooi is het om te merken dat je eerst iets niet durft of iets moeilijk vindt, je de uitdaging aangaat en het je vervolgens wel lukt en dat je het uiteindelijk kan. Daar groei je van en geeft dan een zekere mate van voldoening. Het gaat om moed tonen en je niet laten ontmoedigen.

LEF betekent ook dat je keuzes durft te maken; dat je nadenkt over wat je wilt doen, ervaren en leren, dat je op onderzoek uitgaat en vragen stelt. LEF betekent ook dat je fouten durft te maken. Van fouten leer je immers… Hoeveel ruimte is er om fouten te maken? Hoeveel ruimte krijgen de kinderen en hoeveel ruimte heb je zelf om fouten te maken? En hoe gaan we met het maken van fouten om? Hoeveel fouten mogen kinderen maken? Kunnen ze fouten maken of moet alles eigenlijk meteen goed gaan? Wat leer je als alles goed gaat? En wat leer je als iets niet gaat volgens plan of dat het je gewoonweg niet lukt? En belangrijker nog; hoe ga je daarmee om? Wat doe je vervolgens? Ga je bij de pakken neerzitten of zoek je naar oplossingen en/of vraag je hulp?

LEF tonen en ontwikkelen betekent ook dat er mensen zijn die je daarbij helpen en je (onder)steunen. Je hebt mensen nodig die jou bijstaan, jou helpen wanneer je hulp kunt gebruiken en die je aanmoedigen. Zo is het ook voor kinderen. Een prachtig voorbeeld hiervan is een filmpje van een meisje op een skateboard. Het toont heel mooi hoe LEF, moed, durf en hulp vragen/bieden succeservaringen, groei en ontwikkeling oplevert (klik op de afbeelding).

Prachtig hoe het meisje aangeeft wat zij nodig heeft, en hoe haar vader hierop inspeelt, coacht en haar de vrijheid geeft om zich te kunnen ontwikkelen om steeds beter te worden. Beiden tonen duidelijk LEF.

Dalton is LEF. Dalton is experimenteren, zodat je jezelf kan blijven ontwikkelen.
En zie hier…een column, volledig buiten mijn comfortzone, maar met L E F geschreven!

En nu aan jou…
Hoeveel LEF heb jij? Wat heb jij nodig om met LEF in de wereld te staan? En hoe bied jij nog meer onderwijs met L E F?

Vera Otten-Binnerts
Bestuurslid NDV
Daltonopleider & daltononderzoeker Lectoraat Vernieuwend Onderwijs
Saxion Hogeschool, Deventer

 

Deel deze pagina

Uitgelicht