Binnenkort in het theater….bijles!
De welbekende YouTuber Math with Menno treedt begin mei twee keer op in theater Orpheus in Apeldoorn. De eerste voorstelling is getiteld Examentraining wiskunde B havo. De tweede voorstelling draagt de titel Examentraining wiskunde B vwo. Voor maar € 10,00 kan je erbij zijn! Dus boek nu, voor het te laat is.
Schaduwonderwijs neemt steeds extremere vormen aan. Met alle bekende negatieve gevolgen van dien. De kansenongelijkheid neemt toe, evenals de enorme druk op leerlingen om te presteren. Om te illustreren hoe zeer die druk al wordt gevoeld, het is op verzoek van Apeldoornse leerlingen dat Menno tweemaal de zaal plat komt mathematiseren.
Voor de duidelijkheid. Dit gaat niet om Math with Menno. Juist niet. Zijn gratis online uitlegvideo’s helpen iedere dag duizenden leerlingen om vat te krijgen op de wiskunde. Het is juist omdat hij dat zo goed doet en de leerlingen zoveel druk ervaren, dat ze bij hem aankloppen voor hulp. En dus helpt hij! En tuurlijk, zijn tijd kost ook geld. En dus is een ticket € 10,00, een online examentraining € 29,95 en een tweedaagse examentraining € 300,00. Het is allemaal begrijpelijk, maar het systeem is niet gezond. Niet voor de jongeren, niet voor de maatschappij (zie bijv. https://www.nji.nl/cijfers/welbevinden).
Decennialang moest er meer marktwerking komen in het onderwijs. Concurrentie en competitie zouden leiden tot rendement en efficiency. Welnu, de markt werkt. Met grote lerarentekorten, torenhoge werkdruk en stress, dalende leerprestaties en de exponentiële groei van schaduwonderwijs tot gevolg. En nu? Is er nog een manier om het tij te keren? Of zijn bijlessen straks in alle theaters te boeken? Met, voor een bescheiden meerprijs, een ‘meet & greet’ met een mindfulness goeroe of toets-stressangst therapeut in de kleine zaal erbij?
Het theater heeft jongeren heel veel te bieden, maar bijles hoort dat niet bij. Hoe goed deze ook mag zijn. Vraag voor daltononderwijs is wel hoe we ons verhouden tot de exponentiële groei van het onderwijs in de schaduw van ons daltononderwijs. Werken we ermee samen en halen we het de school binnen om ervoor te zorgen dat het daltoniaans wordt? Of ontmoedigen we juist het gebruik ervan, houden we het buiten de school, etc.? De moeite van het overpeinzen en dialogiseren waard lijkt mij.
Symen van der Zee