De Nederlandse DaltonVereniging organiseert in samenwerking met het lectoraat Vernieuwingsonderwijs een DaltonCafé op maandag 23 september 2024.

In het DaltonCafé delen we ontwikkelingen in het PO en VO waarbij onderzoek en praktijkervaringen centraal staan. We houden ontwikkelingen in onderwijsland tegen het licht en we delen onze dromen over fantastisch onderwijs. Wij nodigen iedereen die werkzaam is in het daltononderwijs binnen het PO en VO uit! Doe mee, denk mee, deel ervaringen!

Dit keer praten we over de stem van de leerling.

Dag:               23 september 2024
Tijd:               16.00 – 17.00 uur
Plaats:           Online, via deze link
Presentator: Renske de Leeuw en Paul Hendriks
Thema:          Stem van de leerling
Doelgroep:    Deze sessie van het Dalton Café is interessant voor onderwijsprofessionals in het PO en VO
Toelichting:   Vanaf augustus 2025 gaat de Wet Hoorrecht in werking waarbij de nadruk ligt op het actief betrekken en mee laten praten van leerlingen over hoe hun eigen (onderwijs)ondersteuning eruit komt te zien. Hoe ziet dit proces eruit, zodat leerlingen in staat gesteld worden om deze gesprekken te voeren? De stem van de leerling is niet iets nieuws, dertig jaar geleden werd het Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind opgesteld. Hierin staat het recht om gehoord te worden ook in vastgelegd. Tijdens dit DaltonCafé nemen Renske de Leeuw en Paul Hendriks ons mee in wat de stem van de leerling inhoudt, vanaf welke leeftijd kinderen hun stem kunnen gebruiken en hoe je leerlingen een stem kunt geven. Daarnaast gaan we verkennen wat we op onze daltonscholen al doen, als het gaat om kinderen een stem geven. Want dit onderwerp en kindgerichte benadering was een van de voornaamste benaderingen van Helen Parkhurst toen zij haar onderwijs vorm gaf. Hoe wordt dit gedachtengoed anno nu ingevuld en hoe kunnen we dit invullen en verankeren vanuit de daltonvisie met de komst van de Wet Hoorrecht?

Aanmelden kan via deze link: Inschrijving DaltonCafé 23 september 2024 – Google Formulieren

Namens de NDV en de lectoraten
Vernieuwend Onderwijs (Saxion) en Vernieuwingsonderwijs (Thomas More),
Vera Otten, Marja Out
Patrick Sins & Symen van der Zee

Deel deze pagina

Uitgelicht