Wetenswaardigheden vanuit onderzoek
Wetenswaardigheden vanuit onderzoek
Door het lectoraat Vernieuwend Onderzoek van Saxion willen we je ook via deze weg graag op de hoogte houden van onderzoek. Natuurlijk de belangrijkste inzichten en updates, maar ook verzoeken tot deelname aan onderzoek.
1). Deelnemers gezocht voor de vragenlijst ‘Open leermateriaal’
Vragenlijst: https://leidenuniv.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_1Ly31GmleN47iCO
20 minuten, tussentijds opslaan mogelijk.
Als leraar is de kans heel groot dat je met regelmaat je eigen leermateriaal maakt. Omdat het beter aansluit op de interesses van je leerlingen bijvoorbeeld. Of passender is binnen het daltonconcept. Maar wat gebeurt er daarna met dat materiaal? Verdwijnt het? Of zet je het '𝘰𝘱𝘦𝘯'?
Dit onderzoek gaat naar het ontwikkelen en gebruiken van open leermateriaal: ‘Educatief materiaal dat gratis en vrij beschikbaar is om te gebruiken, aan te passen, te combineren en te delen met anderen’ (openleermateriaal.nl). Materiaal dus waarvoor de maker toestemming geeft aan anderen om het te gebruiken, zonder dat daar een bedrag tegenover staat.
Het ontwikkelen van eigen materiaal kost veel tijd, zeker als iedereen voor zichzelf materiaal ontwikkeld. Graag de Universiteit Leiden en Saxion weten hoe leraren geholpen kunnen worden in het (her)gebruiken en het ontwikkelen van open leermateriaal. Daarvoor moet inzichtelijk worden hoe leraren over open materiaal denken en welke behoeften er zijn voor een passende ondersteuning.
Heb jij ervaring met open leermateriaal gebruiken en/of maken? Dan hopen we dat je onze vragenlijst in wilt vullen.
Wat: vragenlijst naar ‘open leermateriaal’
Duur: a. 20 minuten, tussentijds opslaan is mogelijk, mits je hem op hetzelfde apparaat hervat.
Prijs: Je maakt kans op een cadeaubon t.w.v. €50,-.
2). De laatste in de rij over burgerschapsonderwijs
Je kende misschien al ‘Dalton en burgerschapsonderwijs: ‘go forth unafraid’ en de opvolger: ‘Montessori en burgerschapsonderwijs: balanceren tussen toerusten en ruimte geven’. Vorige maand lanceerden we de laatste in de rij: ‘Jenaplan en burgerschapsonderwijs: de school als opvoedingsgemeenschap’. Een prachtig geschreven boek, wat ook de moeite waard is om te lezen als je geen les geeft op een Jenaplanschool.
Deze berichten in je inbox ontvangen?
Meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang elke maand een update.
Aanmelden e-mailnieuwsbrief