Betrokken en inspirerend leiderschap op Daltonbasisscholen.
Het Daltononderwijs staat bekend om zijn nadruk op zelfstandigheid, samenwerking, vrijheid & verantwoordelijkheid, effectiviteit en reflectie. Deze kernwaarden vormen de basis van ons onderwijs, en brengen tegelijkertijd unieke uitdagingen met zich mee voor schoolleiders. Hoe kunnen zij hun leiderschapsstijl afstemmen op deze principes, terwijl ze ook omgaan met externe verwachtingen en interne dynamieken?
In mijn onderzoek, uitgevoerd binnen de context van Nederlandse Dalton(basis)scholen, wordt deze vraag centraal gesteld. Het onderzoek brengt leiderschapsstijlen zoals situationeel, gespreid en dialogisch leiderschap in kaart en koppelt deze aan persoonskenmerken vanuit de persoonlijkheidstest BIG5. Dit biedt waardevolle inzichten in hoe leiderschap de kernwaarden van Daltononderwijs kan versterken.
Ook wordt in dit onderzoek het belang van emotionele intelligentie bij schoolleiders meegenomen. Eigenschappen zoals empathie en zelfbewustzijn zijn mogelijk erg van belang voor het ondersteunen van de kernwaarden van Daltononderwijs. De resultaten zullen mogelijk praktische handvatten bieden voor schoolleiders die zich willen blijven ontwikkelen en bijdragen aan een blijvend lerende onderwijsomgeving.
Ik heb een vragenlijst ontwikkeld waarin deze domeinen bevraagd worden, daarnaast voer ik semigestructureerde interviews met een aantal daltonleidinggevenden en daltoncoördinatoren uit mijn nabije netwerk die ik daarvoor reeds benaderd heb.
Doe mee en deel uw Ervaringen!
Bent u leidinggevende, coördinator of leerkracht op een Daltonbasisschool? Dan heb ik uw expertise nodig! Uw ervaringen en inzichten zijn van onschatbare waarde en kunnen bijdragen aan het versterken van de kernwaarden van Daltononderwijs.
Doe mee en help mij dit waardevolle onderzoek tot een succes te maken! De vragenlijst kan ingevuld worden tot en met uiterlijk: 14 februari 2025.
Na deze datum start ik met de analyse van de verzamelde gegevens.
Klik op de onderstaande link om deel te nemen:
Vragenlijst: Leiderschap in balans
Met uw bijdrage helpt u het (dalton)onderwijs, uzelf en mij:
- Beter te begrijpen welke leiderschapsstijlen het meest effectief zijn binnen het dalton(basis)onderwijs.
- Inzicht te krijgen in de manier waarop persoonskenmerken leiderschap versterken.
- Concrete handvatten te ontwikkelen voor het optimaliseren van leiderschapsstrategieën.
De vragenlijst is volledig anoniem. Deelname is uiteraard vrijwillig, en de resultaten worden alleen gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek.
Als Daltonorganisaties zijn we trots dat onze scholen niet alleen een pedagogische visie uitdragen, maar ook een voorbeeld zijn van hoe leiderschap deze visie kan versterken.
Vragen of ideeën?
Heeft u vragen of wilt u meer weten over mijn onderzoek? Neem gerust contact met me op via hanneke.brooijmans@skpoel.nl
Samen maken we het verschil!
Hanneke Brooijmans
Directeur Daltonbasisschool ’t Carillon
Master Management of Education, TIAS
Deze berichten in je inbox ontvangen?
Meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang elke maand een update.
Aanmelden e-mailnieuwsbrief