Over de NDV
De Nederlandse Dalton Vereniging (NDV) is in 1931 opgericht met als doelstelling 'de bevordering van het onderwijs gebaseerd op de daltonbeginselen'.
De ambities van de vereniging die voortvloeien uit onze missie en visie zijn stabiel en betrouwbaar: De Nederlandse Dalton Vereniging:
- staat garant voor goed daltononderwijs.
- biedt een overzichtelijk, herkenbaar en samenhangend pakket van producten en diensten aan afgestemd op de behoeften van de leden van de NDV.
- is bereikbaar, herkenbaar en staat open voor geïnteresseerden.
- vertegenwoordigt de belangen van de leden.
- biedt duidelijke kaders en randvoorwaarden voor de kwaliteitsontwikkeling van de aangesloten scholen door visitaties, certificering, opleiding/nascholing, workshops en inspiratiedagen.
- realiseert krachtige netwerken met en door daltonscholen.
- stimuleert (wetenschappelijk) onderzoek naar daltononderwijs.
Contact
De Nederlandse Dalton Vereniging
Secretariaat: Postbus 52000, 2505 CA, Den Haag
Tel. +31 (0)6 27 86 99 77
E-mail: secretariaat@dalton.nl
Onze rol: Drie beleidsdomeinen
Vanuit de missie, visie en ambities, die richting geven aan de activiteiten van de vereniging en het bestuur hebben we focus aangebracht in de activiteiten die de vereniging ontplooit en in de toekomst ambieert. Wij hebben de 5 beleidsbouwstenen die tot 2023 werden gehanteerd teruggebracht tot 3 beleidsdomeinen:
- Waardengericht bestuur en organisatie
- Kwaliteitsbewaking
- Kennisdeling en communicatie
1) Wij vormen een waardengericht bestuur en een waardengerichte organisatie;
Het bestuur heeft als opdracht de vereniging en de leden te verbinden, uit te nodigen en vanuit vertrouwen te handelen. Het bestuur heeft als taak de organisatie en de ondersteuning te regelen ten aanzien van de vertegenwoordigers van de vereniging op basis van de daltonkernwaarden. Het bestuur heeft als taak de vereniging en de leden te vertegenwoordigen naar externe partners en belanghebbenden (inspectie/ministerie van OCW/PO-raad/VO-raad/andere verenigingen van traditioneel vernieuwingsonderwijs et cetera). De focus ligt voortdurend en bij alles wat we doen op de kernwaarden verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, reflectie en effectiviteit. Het bestuur ziet het als haar taak om in alle uitingen en activiteiten van de vereniging deze kernwaarden te benoemen en als ‘way of life’ voor te leven.
2) Wij bewaken de kwaliteit van daltononderwijs;
De vereniging en daarmee ook het bestuur heeft als doel om de kwaliteit van het daltononderwijs te bewaken. Dit doet zij door het uitvoeren van visitaties op scholen en kindcentra en monitoring voor scholingsinstituten en opleiders op HBO-niveau. Tevens zet het bestuur in op het stimuleren en faciliteren van kwaliteitszorg en onderzoek. Scholingdagen voor visiteurs, evaluatie van de visitaties, gesprekken met opleiders en de lectoren houden de kwaliteitszorg hoog op de agenda, binnen alle geledingen van de vereniging. Door de cyclische inrichting van de visitaties en de licentiegesprekken met de opleiders, is de kwaliteitszorg geborgd in de vereniging en vormt daarmee als het ware het DNA van het daltononderwijs.
3) Wij faciliteren kennisdeling en communicatie binnen de gehele daltonfamilie.
De taak van het bestuur in deze is om initiatieven en activiteiten voor kennisdeling te ondersteunen. De input voor kennisdeling moet wederzijds en wederkerig zijn en gaat uit van gedeelde verantwoordelijkheid en interesse van alle leden. De focus is gericht op gemeenschapsvorming. De voortdurende ontwikkeling in en van daltononderwijs maakt duidelijk dat dit iets is wat het bestuur echt niet alleen kan: hier heb je alle leden bij nodig. Kennisdeling faciliteren wij bijvoorbeeld via het daltoncafé, de podcast, studiedagen en het congres.
Onze plannen - een impressie
Bouwstenen | 2024 | 2024 - 2026 |
---|---|---|
Waardengericht bestuur en organisatie | - Het bestuur heeft intensief contact met het dalton(werk)veld. - Bestuursleden bezoeken regelmatig regiobijeenkomsten. | - Het bestuur werkt met werkgroepen bestaande uit bestuursleden en leden van de vereniging op specifieke thema's. - Plannen en activiteiten van de vereniging worden op bijeenkomsten met en door bestuur en leden getoetst en ontwikkeld. |
Bewaken van de kwaliteit van het daltononderwijs | - De cyclus van waarderend visiteren ontwikkelen we verder. - Er is een duidelijk, eenvoudig en toekomstbestendig certificatenstelsel, dat met DNO besproken is. | - De pilot visiteurs VO in het PO wordt geëvalueerd en lessen geleerd. - We werken scenario's uit voor een eventueel toekomstig (niet meer op te lossen?) tekort aan visiteurs: welke mogelijkheden zien we? |
Kennisdeling / communicatie | - Website als plek voor daltonkennisdeling inrichten. - Daltoncafé en daltonpodcast met ledenpanel verrijken. | - Op onze webpagina Actueel delen we structureel parels van dalton-scholen, onderzoek van het daltonlectoraat en artikelen onder het kwaliteitskeurmerk DaltonVisie. - Er is een communicatieplan met de nadruk op verbinding en permanente kennisdeling tussen leden. |
Het bestuur
Voorzitter
Elvira van den Hoek
Dalton doe je niet, dalton ben je. Dalton drijft je en vormt je. Het zit in je hart. Het is een way of life.
Penningmeester
Ben Vrolijk
Daltononderwijs geeft leerlingen de kans om te groeien, om eruit te halen wat erin zit. daltononderwijs geeft vertrouwen en verantwoordelijkheid en ruimte voor initiatief.
Secretaris
Marja Out
Dalton is voor mij eigenaarschap. Eigenaarschap bij leerlingen en collega's bevordert zelfstandigheid, vrijheid en verbetert leren en werken.
Bestuurslid
Vera Otten-Binnerts
Dalton is voor mij: kinderen laten meedenken, meepraten, meebeslissen en vooral zelf laten doen!
Bestuurslid
Astrid Claessens
De daltonkernwaarde vrijheid in verantwoordelijkheid is voor mij de essentie van dalton. Vrijheid staat dan voor ruimte krijgen voor groei, ontwikkeling en mogen zijn wie je bent. En in verantwoordelijkheid ligt de begrenzing waar de vrijheid die van de ander raakt. Daarmee bevatten ze ook reflectie - want zonder (zelf)inzicht is er geen ontwikkeling - én samenwerken - want alleen in het samenzijn met anderen kun je tot je volle potentieel groeien.
Bestuurslid
Jeroen Jansen
Op een daltonschool kunnen en durven we elke dag aan elk kind te vragen waar ze ons wel en niet voor of bij nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen.
Bestuurslid
Jody van den Berg
Voor mij betekent daltononderwijs vanuit (zelf)vertrouwen samen leven en leren, zodat je kunt worden wie je in potentie bent, wilt zijn en kunt zijn - zowel voor jezelf als voor anderen.
Bestuurslid (aspirant)
Koen Relaes-Hols
Dalton is de ideale voorbereiding op je toekomst: Samen, zelfstandig en verantwoordelijk ontwikkelen vanuit een reflectieve houding.
Organisatiestructuur
- Onderwijs & identiteit
Relatiebeheer & strategisch beleid
- Visitatiecommissie PO en voorschoolse instellingen
- Visitatiecommissie VO
- Commissie opleiding en nascholing
- Commissie wetenschapelijk onderzoek (lectoraat)
- Commissie communicatie
- Voorlichting
- Kernredactie Daltonvisie
- Redactie website
- Redactie nieuwsbrief
- Internationalisering
- Congres-commissie
- Commissie regiozaken