De wereld van het kind

Samenwerken en motivatie

Voor het interview met kinderen voor de rubriek De Wereld van het Kind ben ik deze keer afgereisd naar Terschelling. Hier heb ik niet met leerlingen van één school, maar met leerlingen van twee scholen gepraat. Terschelling heeft namelijk twee prachtige daltonscholen. Cbs ’t Jok en cbs Vosserschool zijn beide sfeervolle dorpsscholen, waar elke dag leraren, samen met de leerlingen, proberen het beste uit de leerlingen te halen. Het onderwerp van dit interview is samenwerken en je motivatie voor schoolwerk. Met de leerlingen van beide scholen heb ik gepraat over wat er belangrijk is bij samenwerken en wat interesse te maken heeft met je motivatie voor schoolwerk.

Als je het woord samenwerken hoort. Waar denk je dan als eerste aan?

“Samen dingen doen.”

“In groepjes werken.”

“Iedereen kan een eigen mening hebben en dat je dan probeert samen tot één geheel te komen. Dat je naar elkaar moet luisteren.”

Hoe doe je dat dan als je samenwerkt?

“Eerst iedereen laten uitpraten wat ze denken en wat ze vinden. Daarna ga je ook bespreken waarom je dat vindt en uiteindelijk kom je dan tot één conclusie.”

“Meestal! Het gaat ook wel eens mis. Soms denkt iemand: Dat is helemaal niet zo en krijg je soms ruzie in je groepje, maar dat is ook wel eens goed, want daarvan leer je ook weer beter samenwerken.”

“Soms zeggen we dan ook wel eens dat iedereen zijn eigen antwoord invult. Als we er echt niet uitkomen.”

“Samenwerken is ook elkaar helpen. Dat je elkaar helpt bij het maken van een opdracht.”

Waaraan werken jullie samen?

“Taal, spelling, rekenen en bij DaVinci, als we daarvoor een opdracht moeten maken.”

Wie bepaalt of jullie mogen samenwerken?

“Meester! Dat is ook wel nodig hier, anders doen we alles samen.” “Bij bepaalde nieuwe opdrachten vertelt meester dat het soms beter is om het alleen te maken.”

“Bij ons staat ook op onze taakbrief of we het samen of zelf mogen doen.”

“Bij sommige werkopdrachten is het handiger om het zelf te doen in plaats van samen. Dan is het handiger om zelf te bedenken hoe het werkt. Bij andere opdrachten is het goed om elkaars mening te horen en van elkaar te weten hoe je denkt.”

Zijn jullie sneller klaar als je mag samenwerken?

“Dat ligt eraan.”

“Ja, het ligt er heel erg aan met wie je samenwerkt.”

“Met een goede vriendin lach en praat je alleen maar mee, maar met iemand die niet een hele goede vriendin is, werk je beter en sneller samen.”

Kiezen jullie vaker voor gezellig of goed werken?

“Gezellig. Haha!”

“Bij mij verschilt het heel erg. Als ik zin heb in lol maken, dan kies ik voor gezellig. Als ik iets serieus wil maken, kies ik iemand anders om mee samen te werken.”

“Ik kies eigenlijk altijd voor gezellig. Mijn werk is altijd wel af. Op den duur zeggen we dan wel tegen elkaar dat we even door moeten werken. Als we beginnen, gaan we eerst even gezellig kletsen. Op den duur zijn we ook wel uitgekletst. Dan gaan we daarna ook hard aan het werk.”

“Bij mij ligt het ook heel erg aan welk onderdeel, maar ik vind het ook wel belangrijk dat het gezellig is als ik ga samenwerken.”

Kan je met iedereen in de klas goed samenwerken?

“Soms gaat het met iemand die niet mijn vriend is wel beter met samenwerken. Dan concentreer ik me meer en klets ik minder.”

We gaan het ook nog hebben over je motivatie voor school en opdrachten.

Wanneer vind je een opdracht leuk en interessant?

“Sommige dingen zijn wel heel leuk. Ik vind spelling heel leuk, dus heb ik daar altijd wel veel zin in. Ik vind het leuk dat je bij spelling veel kan schrijven, want ik hou van netjes schrijven.”

“Af en toe wel de rekenopdrachten. Als ik Reken-plus mag doen, vind ik dat leuk, want het is uitdagend op een leuke manier.”

“Ik vind Spelling-plus leuk, want daar heb je soms woordzoekers. Dat zijn soms lastige puzzeltjes en dat vind ik leuk, maar ook moeilijk.”

“Ik vind plus-dingen ook leuk. Ik heb ook Reken XL op school en dat is echt leuk en moeilijk. Dan moet  je extra nadenken en dat vind ik heel leuk.”

Heeft het ook te maken met je eigen interesse? Vind je een les leuker als het gaat over iets wat je leuk vindt?

“Ja, soms. Als je dan nadenkt is het wel hetzelfde als een normale som, maar leuker is het wel!” “Juf doet nu ook opdrachten met appels of koekjes. Dat vind ik ook leuk.”

“Het is wel leuk om sommetjes te maken met dingen die je zelf leuk vindt. Stel dat het gaat over je lievelingsvakantieland. Dan kom je weer een beetje in de vakantiesfeer.”

“De verhaalsommen vind ik ook altijd leuk.”

“Laatst deden we een spelletje met rekenen. Dat is ook leuk, want dan doe je een spelletje, maar ben je toch aan het rekenen.”

“Wij doen elke donderdag rekenspellen. Dat maakt rekenen veel leuker. Dan moet je sommen uitrekenen om bijvoorbeeld een spelletje te winnen.”

“Soms mogen we ook rekenspelletjes uit de kast pakken. Het is fijn als er dan een meerkeuzeantwoord is. Dat maakt het rekenen makkelijker. Dat vind ik leuker.”

“Lessen doen we ook wel eens anders, dan hoe we het normaal doen. Ik vind het fijn als het wat anders is dan hoe het normaal gaat.”

Oproep scholen: Samen geven we daltononderwijs een stem!

Wilt u met uw leerlingen ook bijdragen aan de ontwikkeling van Daltononderwijs in Nederland? We komen graag een keer bij u langs om een groepje leerlingen te interviewen over de verschillende Daltonkernwaardes. Dit biedt u als school een kans om de stem van uw leerlingen te horen over het Daltononderwijs en de resultaten kunnen u en andere scholen inzicht bieden om de Daltonpraktijk verder te versterken.

Enthousiast geworden en meedoen aan een interview voor: “De wereld van het kind?” Mail naar: secretariaat@dalton.nl

Jolein Dijkema (DaltonVisie jrg. 13, nr. 3.2)

Deze berichten in je inbox ontvangen?

Meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang elke maand een update.

Aanmelden e-mailnieuwsbrief


Ook interessant voor jou