Parels uit de praktijk

Daltonscholen worden gemiddeld een keer in de vijf jaar bezocht door een visitatieteam van de NDV. Tijdens deze visitaties laten scholen zien waar ze trots op zijn. Een activiteit, een werkvorm of een instructie. Deze 'parels uit de praktijk' worden verzameld en op onze site gezet. Ze dienen als good practice voor andere daltonscholen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de scholen voor primair onderwijs en scholen voor voortgezet onderwijs. De voorbeelden zijn per kernwaarde gerangschikt. De lijst met voorbeelden zal regelmatig worden uitgebreid.

Primair onderwijs     
  

Kernwaarde verantwoordelijkheid
Onderwerp              School Bijlage(n)
Mediation     De Sleutel, Schalkhaar  
     
     
 Kernwaarde samenwerken  
Keuze / keuzemiddag  Het Valkhof, Roden  bijlage 1, bijlage 2, bijlage 3 
     
     
     
Kernwaarde reflectie
Toetsen vooraf De Tandem, Leidschendam  
De juffenbril De Droomspiegel, Almere  
De trotsmuur  De Polderhof, Oss   
Wekelijks inloopkwartier De Rietakker, De Bilt  
     
Kernwaarde effectiviteit
Doelen - evaluatie De Lisdodde, Emmen bijlage 1
     
     
Kernwaarde zelfstandigheid
     
     
De taak
Zelf een taak maken Pr. Bernardschool, Velp  
     
     
Daltonboek    
Daltonboek de Vliegers Middelharnis  

 

Voortgezet onderwijs      

 
Onderwerp              School Bijlage(n)
Daltonboek     Werkmancollege, Groningen  
Daltonboek Maurick College, Vught