COLUMN

De waarde van het standpunt

Door René Berends, onderzoeker van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs Nog nooit is de mening van ‘de gewone Nederlander’ zo belangrijk geweest als nu. Interviewbureaus laten ons dagelijks hun grafieken zien over wat we met elkaar vinden. Voor sommige politici bieden deze meningen een kans uit duizenden. Zij luisteren goed naar wat ‘Henk en Ingrid’ vinden, want ze weten dat hun populariteit…

Dalton en na het zomerreces het daltoncongres

Eind volgende week gaan de eerste scholen dicht in verband met de zomervakantie. De weken daarna volgen de andere regio's. Dan is er weer een daltonschooljaar afgerond. Dit schooljaar bracht wederom mooie ontwikkelingen met zich mee. Het zeer informatieve blad DaltonVisie verschijnt alweer voor het zesde jaar. De redactie is elke keer weer in staat om het blad een hoogwaardige…

Daltontijd!

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More Hogeschool In deze bijdrage beargumenteer ik dat effectief onderwijs een functie van de tijd die wordt besteed aan leren en de tijd die nodig is om te leren, een stelling die erg nabij het gedachtegoed van de bedenkster van het daltonplan Helen Parkhurst ligt. Doordat leerlingen verschillen in de tijd die…

Dalton en de snel veranderende samenleving

Ik leef in de overtuiging dat onze kernwaarden tijdloos zijn. Ook in de snel veranderende samenleving blijven ze overeind staan. Zelfstandigheid, het nemen en geven van verantwoordelijkheid, om kunnen gaan met de geboden vrijheid en ruimte om zelf beslissingen te kunnen nemen, samenwerking, reflecteren op je eigen handelen in relatie tot de omgeving en op een effectieve wijze je tijd…

Welke groepssamenstelling is effectief?

Door: Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More Hogeschool Samenwerken is een belangrijk aspect van het leren in de daltonklas. In het daltononderwijs laten we leerlingen met elkaar samenwerken en met elkaar leren, omdat we verwachten dat ze hierdoor de leerstof beter aanleren en ze met anderen leren samenwerken. Bepalen wie met wie aan welke taak werkt, is echter…

Dalton en de staat van het onderwijs

Tijdens de toogdag van de inspectie op woensdag 11 april werd de staat van het onderwijs door de inspecteur-generaal Monique Vogelzang toegelicht. De conclusies uit het verslag zijn: -De prestaties van het funderend onderwijs dalen gestaag. -De segregatie in het onderwijs neemt toe. -Verschillen tussen vergelijkbare scholen nemen toe waardoor ongelijke kansen ontstaan.-Autonomie wordt door scholen onvoldoende benut. -Te open overheidssturing leidt regelmatig tot…

De Grootste Gemene Deler van dalton

Door René Berends Recent heeft de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV) zich opnieuw gebogen over de vraag wat de essentie van het daltononderwijs is. Het is een vraag die binnen de vereniging periodiek en steeds heel nadrukkelijk gesteld wordt. Het afgelopen jaar heeft de NDV het plan om een ‘daltonpaspoort’ te ontwikkelen, laten vallen. Maar het ‘daltonidee’ / ‘dalton-ID’ is daarvoor…

Dalton en veranderingen na de Algemene Leden Vergadering

Als het anders willen doen leidend is voor veranderingen dan is dat in mijn ogen niet de juiste aanpak. Veranderingen op basis van reflectie, evaluatie en efficiency geven meer houvast. Zo heeft de NDV gemeend om in plaats van een omvangrijk beleidsplan ons DaltonIDee uit te geven. Een compacte vorm als drager van onze goede bedoelingen voor nu en in…

Dalton en haar komende ALV

Op 21 maart aanstaande zal het Algemeen Bestuur haar beleidsvoornemens weer voorleggen aan het hoogste orgaan in onze vereniging De Algemene Leden Vergadering. Deze vergadering wordt door vrij weinig leden bezocht. Elk jaar zien we ook vrijwel dezelfde gezichten. We zijn heel blij met deze betrokken leden en nodigen u ook van harte uit voor deze ALV. We nemen dit…

Hoe leraren leren

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More Hogeschool. ‘Als je van beren leren kan, van slimme beren leren kan Dan sta je later zelden meer voor aap’ Deze lekkere meezinger uit Jungleboek geeft een interessante vraag weer: namelijk wat maakt een leraar tot een goede leraar, een beer tot een slimme beer? Is het omdat Baloe weet waar…

Wroeten in mensenhersens

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More Hogeschool. Als ik vroeger bij mijn oma Corrie in Maastricht op visite ging en ze naar mijn werk informeerde, zei ze vaak: “Zit je nog steeds in die mensenhersens te wroeten?” Laat ik vooropstellen dat oma Corry volledig bij zinnen was en vaak beter op de hoogte was van wereldse zaken…

Dalton en het tekort aan leerkrachten

Zojuist nog een belletje gekregen van een collega die zich met griep ziek meldt voor morgen. Nadat we de grootst mogelijke moeite hebben moeten doen om met een volledige formatie aan dit schooljaar te beginnen, is het al vijf keer voorgekomen dat we de ouders hebben moeten vragen om hun kind zelf op te vangen, al minstens tien keer hebben…

Dalton en samen delen

Dit kalenderjaar heeft de NDV weer een groei doorgemaakt. Bereikten we in mei de grens van 100.000 leerlingen, sindsdien zijn er weer enkele scholen lid geworden van onze vereniging. De groei en bloei van de NDV moeten we echter niet alleen zoeken in de kwantiteit. De kwaliteit van onderwijs is en blijft belangrijker. De zoektocht naar kwaliteitsverbetering is er vaak…

Zonder zelfregulatie geen onderzoekend leren: verschillen tussen kinderen in zelfregulatie vraagt om begeleiding op maat!

Door Jaap de Brouwer – onderzoeker van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs, Saxion Patrick Sins – Lector Vernieuwingsonderwijs, Saxion en Thomas More hogeschool. Vanaf 2020 is wetenschap en technologie een verplicht onderdeel van het onderwijsprogramma op basisscholen. Onderzoekend leren wordt genoemd als dé onderwijsvorm binnen de wetenschap en technologie lessen. Toch komt het onderzoekend leren op basisscholen niet altijd goed uit de…

Dalton en het algemeen bestuur

Onze vereniging kent als hoogste orgaan de Algemene Leden Vergadering. Eens per jaar worden de leden opgeroepen om de te ontwikkelen beleidsvoornemens te toetsen en wel of niet te bekrachtigen. Deze ALV wordt door de leden mondjesmaat bezocht. Wellicht komt het omdat er geen verrassingen plaatsvinden, alle voorstellen zijn reeds gecommuniceerd en dit geldt ook voor de financiële verantwoording en…

Verwacht meer van culturele diversiteit

Door Patrick Sins – lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More Hogeschool. De samenstelling van Nederlandse klassen is de afgelopen decennia in toenemende mate meer cultureel divers geworden. Diversiteit in de klas betekent echter niet dat alle leerlingen vanzelf hier op gelijke manier van profiteren, terwijl dat wel kan. Maar waarom niet en hoe dan wel? In deze bijdrage wordt diversiteit…

Dalton en nieuwsgierigheid

Toen ik in 1986 begon als directeur op een kleine daltonschool die in 1982 haar licentie had gekregen, merkte ik al gauw dat het zelfvertrouwen binnen het team ver te zoeken was. De school genoot binnen het dorp weinig belangstelling van nieuwe ouders. De enkele belangstellende ouder die de drempel van de school over kwam moest zich bij wijze van…

Dalton en een nieuw schooljaar

In het begin lijkt er geen eind aan te komen. De zomervakantie is toch wel een heerlijke break. Je laat echt een schooljaar achter je en na een paar weken rust begint het weer te kriebelen om er een mooi nieuw schooljaar van te maken. Schoolteams zijn een aantal dagen in de zomervakantie bezig om de leerlingen de eerste schooldag…

Stapsgewijs op weg naar zelfsturing: Een brug tussen praktijk en onderzoek

Door Jory Tolkamp, onderzoeker lectoraat Vernieuwingsonderwijs, Saxion “Ik heb gewoon het gevoel dat ik continu achter ze aan moet lopen.” Zegt een collega van een basisschool in de Achterhoek, mijn voormalige werkplek, met een zucht tijdens de pauze. “Qua alles. Ik loop langs de groepjes om te controleren of ze nog wel goed aan het werk zijn, check of ze…

“Geen voordeel, maar ook geen nadeel voor dalton”

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More hogeschool Met bijna achthonderd scholen maakt het traditioneel vernieuwingsonderwijs substantieel deel uit van het Nederlandse basisonderwijs: zo’n tien procent van het totaal aantal basisscholen is een traditionele vernieuwingsschool. Ongeveer de helft van de vernieuwingsscholen in ons land is een erkende daltonschool. Gezien de omvang en populariteit van daltononderwijs is het opmerkelijk…

Dalton en 100 maanden voorzitterschap

In juni 2009 begon ik de column met een indruk te geven van 100 dagen voorzitterschap van de NDV. Nu, ruim 8 jaar later, zitten de eerste 100 maanden erop. We begonnen in 2009 met de Regioraad, een gewild platform voor de regio's. 100 maanden heeft de regioraad een functie gehad die langzaam afbrokkelde. We waren toen trots op onze…

Dalton en de zoektocht naar verbeteringen

Wat je van een traditioneel vernieuwend onderwijsconcept mag verwachten is de constante zoektocht naar verbeteringen van haar onderwijs. Binnen de NDV zijn we ons hiervan zeer bewust.  Afgelopen vrijdag leidde ik een tweetal ouderstellen rond in mijn school. Van het ene stel was de moeder en van het andere stel de vader een oud- leerling van mij. Wat hen direct…

Eigenaarschap, Meedenken en Opdenken – de belangrijkste bevindingen uit ons onderzoek naar visitaties in het daltononderwijs

Door Patrick Sins, Koen Groeneveld en Vera Otten-Binnerts – lectoraat Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More hogeschool De afgelopen 2 jaar hebben wij in samenwerking met de Nederlandse Dalton Vereniging onderzoek mogen doen naar het vernieuwde visitatiekader. Afgelopen maand is de publicatie van ons onderzoek Eigenaarschap, Meedenken en Omdenken binnen de boekenreeks van het lectoraat verschenen. In deze column ga ik…

Dalton en de staat van het onderwijs

Dalton en de staat van het onderwijs Vorige week verscheen het jaarverslag van de inspectie van het onderwijs met de titel: "De staat van het onderwijs". Een bloemlezing: Grote verschillen in kwaliteit basisscholen met een vergelijkbare populatie. De uitstroomprofielen kunnen twee niveaus schelen bij leerlingen met een vergelijkbare eindtoetsuitslag.  De opbrengsten van ons rekenonderwijs zijn al jaren dalende. Nederland staat…

Dalton en haar algemene ledenvergadering en visitatie Haarlemmermeerlyceum

Op woensdag 22 maart kwam het hoogste orgaan binnen de vereniging bij elkaar om het voorgenomen beleid van het bestuur te toetsen en daar wat van te vinden. Alhoewel de opkomst niet groot was, de interactie met de leden was des te groter. Het huishoudelijke deel en de financiën konden vrij vlot de vergadering passeren. De penningmeester Paul Meuwese en…

Dalton en haar contacten met de inspectie

Dalton en haar contacten met de inspectie, Op 19 januari is er weer een overleg geweest tussen de Nederlandse Dalton Vereniging en de Inspectie van het Onderwijs. We hebben gesproken met Conny Janssen en Frank van der Knaap (inspecteurs po). Gespreksonderwerp was o.a. het onderzoek naar het nieuwe visitatiekader in primair en voortgezet daltononderwijs De Nederlandse Dalton Vereniging (NDV) heeft…

Dalton en 100.000 leerlingen

Dalton en 100.000 leerlingen, Zeer binnenkort zullen we de 100.000 ste leerling verwelkomen. Elke school krijgt posters aangeleverd om van dit heugelijke feit de schoolbevolking op de hoogte te stellen. Ook de open daltondag 15 maart aanstaande koppelen we aan het bereiken van dit mooie ronde aantal leerlingen. Het bestuur van de NDV zal met een persbericht de landelijke pers…

Dalton en 2016

Dalton en 2016 Het jaar 2016 is vrijwel rond, de laatste schooldagen tikken weg en een welverdiende Kerstvakantie staat te wachten.   Het afgelopen jaar heeft is de nieuwe wijze van visiteren onderzocht door Patrick Sins, Vera Otten en Koen Groeneveld. De uitkomsten zijn verheugend. Zowel de scholen als de visitatieteams zijn tevreden over het verloop van de visitaties. De zelfevaluatie…

Dalton en omgaan met talenten

Dalton en omgaan met talenten Tijdens een studiedag van mijn schoolbestuur heb ik mogen genieten van een presentatie over omgaan met talenten door Luc Dewulf. Deze Belgische pedagoog en onderwijskundige heeft een lijst samengesteld van 39 talenten. Hij stelt dat ieder kind tussen de 10 en 14 talenten heeft meegekregen. De volgende talenten onderscheidt hij: Doordenker ‘Ik luister naar de…

Dalton en vertrouwen

Dalton en vertrouwen Het is verheugend te zien dat er nog steeds een grote belangstelling voor ons Daltononderwijs is. Wekelijks praat ik met ouders die aan het eind van het intakegesprek het vertrouwen geven om hun kind aan je school toe te vertrouwen. Zeker in een omgeving waar voor ouders veel te kiezen valt is het opvallend dat zowel daltonschool…

Dalton en Visie

Aan het begin van dit schooljaar mocht ik er even bij stil staan dat ik al veertig jaar in het onderwijs werkzaam ben, dertig jaar schoolleider ben van eenzelfde daltonschool en nu al weer ruim twaalf jaar bestuurlijke taken verricht voor de NDV. Vanaf dag 1 in mijn onderwijsloopbaan heb ik mij kunnen vinden in de visie op het daltononderwijs.…

Dalton en er voor opkomen

Dalton en er voor opkomen Donderdag 26 mei opende de Volkskrant met een artikel over de ongemotiveerdheid van Nederlandse scholieren. Met name de subkop van het artikel: " nergens in de wereld zijn de klassen zo onordelijk en rumoerig" deed mij in de pen klimmen om een commentaar te schrijven voor de rubriek VK opinie. Van: Willem Wagenaar : donderdag…

Dalton en er trots op zijn

Dalton en er trots op zijn Vanmorgen moest ik een paar boeken voor mijn vrouw wegbrengen naar de openbare bibliotheek, een plek waar je mij zelden ziet. Nadat ik de boeken had ingeleverd, liep ik bij de uitgang een oud collega tegen het lijf. Ze was op weg met haar twee zoontjes om een paar boeken te lenen. Ik vond…

Dalton en haar congres 2016

  We kunnen weer met ruim 500 daltonianen terugkijken op een geslaagd congres. Met name de keuze voor Claire Boonstra als keynote spreekster viel bij velen in de smaak. Een extra koffiemomentje in de ochtend gaf iedereen weer even de gelegenheid om elkaar verder te ontmoeten. Ook tijdens de goed verzorgde lunch was er veel ruimte om te netwerken.         Ik…

Dalton en actualiteit

Dalton en actualiteit De uiterste inleverdatum voor deze column was zondag 20 maart. Op dat moment lag ik nog bij te komen van een griep met een longontsteking. Mijn hoofd stond er absoluut niet naar om een column te schrijven. Mijn focus lag voor die komende week bij de voorbereidingen van de Algemene Leden Vergadering (ALV). Het moment in het…

Wetenschap is ook maar een mening

Wetenschap is ook maar een mening Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs Er is een cartoon die ik geregeld in presentaties gebruik waarmee ik illustreer hoe we in de maatschappij in toenemende mate belang hechten bij onderwijs dat wordt gebaseerd op werkwijzen die wetenschappelijk zijn bewezen. Op de cartoon zien we een vrouw die zich van de kijker afwendt en zegt:…

Dalton en platform onderwijs 2032

Dalton en platform onderwijs 2032 De adviezen voortkomend uit het rapport "platform onderwijs 2032" ademen één en al dalton. We hebben vanuit de NDV samen met de andere traditioneel vernieuwende onderwijsconcepten gezamenlijk dit platform gevoed. De jaren daarvoor hebben we zowel de politiek verantwoordelijken als de inspectie duidelijk gemaakt dat het maar eens afgelopen moest zijn met de afrekencultuur. Zet…

Dalton en verantwoordelijkheid durven nemen

Het onderwijs wordt teveel belast met administratieve taken. In het programma Monitor van zondag 10 januari werd dit onderwerp stevig onder de loep genomen. Een inspecteur uit het noorden van het land nam zijn verantwoordelijkheid door aan te geven dat het niet de inspectie is die deze administratieve last oplegt. "De bedoeling is dat het kind gevolgd wordt op papier".…

Dalton en 2015

Dalton en 2015 Het jaar 2015 is vrijwel rond, de laatste schooldagen tikken weg en een welverdiende Kerstvakantie staat te wachten.  Het afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van de nieuwe wijze van visiteren, waarbij de zelfevaluatie van de school uitgangspunt is. Nu een flink aantal scholen op deze wijze is gevisiteerd, wordt het tijd om te evalueren. Hiertoe…

Dalton en vertrouwen

We beleven onrustige tijden in onze westerse samenleving. De economische malaise veroorzaakt door de bankencrisis en de slechte economische staat van een aantal westerse landen wordt overschaduwd door de enorme stroom aan vluchtelingen die hun heil en zekerheden proberen te vinden in veiliger gebieden. Na vaak een levensgevaarlijke en dure tocht van duizenden kilometers aankomen in een land waar een…

Dalton en de samenleving

Er blijven steeds minder sociale oefenplaatsen over om je als jong volwassene voor te bereiden op onze ingewikkelde samenleving waar de grenzen tussen de werkelijke - en digitale omgeving steeds meer in elkaar overlopen. Sociale groei is voor een groot deel afhankelijk van de omgeving waarin je verkeert. De basis is natuurlijk het gezin waarin je opgroeit. Als ik terugdenk…

Dalton en kwaliteit behouden

Dalton en kwaliteit behouden De zomervakantie ligt al weer een aantal weken achter ons. Ik hoop dat een ieder weer met veel energie aan een nieuw daltonjaar is begonnen en wens jullie veel succes toe. Dat dit geen vanzelfsprekendheid is hoef ik niet uit te leggen. Het vraagt van een schoolleider heel veel om met zijn of haar team er…

Dalton en de zoektocht naar het evenwicht

Balanceren is de kunst om in evenwicht te blijven. De af te lopen leerweg vraagt telkens van je om in balans te blijven door je doel voor ogen te houden. Als je dat doel bereikt hebt stel je een nieuw doel om na te streven. De weg er naar toe is de ene keer moeilijker begaanbaar dan de andere keer.…

Dalton en er trots op zijn

In deze column ga ik wat dieper in op de wijze waarop ik dalton dagelijks beleef. Op maandag, donderdag en vrijdag geef ik leiding aan een grote basisschool in Badhoevedorp, die al ruim dertig jaar een daltonschool is. Vrijwel alle jaren heb ik mede vorm en inhoud mogen geven aan deze school. Vele kinderen en collega's in die tijd zien…

Dalton en adaptief onderwijs door digitalisering

Lopen we nog steeds voorop als het om onderwijsvernieuwing gaat?Deze vraag stel ik mezelf vaak en wordt in daltonbijeenkomsten steeds vaker aan de orde gesteld. Om die reden kijk ik de laatste tijd steeds vaker over de schutting. Binnen het traditioneel vernieuwend onderwijs zie ik voorlopig geen kapers op de kust. De dialoog die wij zijn aangegaan met onze leden…

Dalton en de driedaagse van het AB op Schiermonnikoog

Het algemeen bestuur (AB) heeft voor de tweede keer haar locatie gevonden in hotel van der Werff op Schiermonnikoog. Een omgeving die inspirerend werkt door de combinatie van de rust van het eiland en het traditionele karakter van het hotel. Een omgeving die ruimte geeft om enerzijds te kunnen reflecteren op de ontwikkelingen in het afgelopen bestuursjaar en anderzijds te…

Dalton en onze samenleving

Dat de kernwaarden van ons daltononderwijs springlevend zijn mocht ik de afgelopen weken weer ervaren. Koning en premier spraken zich uit over de waarden in en van onze samenleving.Ik citeer: "Hoe zelfstandig we ook in het leven staan, we zijn tevens aangewezen op anderen. Ieder mens wil het gevoel hebben opgenomen te zijn in grotere verbanden. Gehoord worden, je thuis…

Dalton en 2014

Zo tegen het eind van het kalenderjaar met de feestdagen voor de boeg is het goed om even te reflecteren op de daltonactiviteiten in 2014.Het beleidsplan 2013 -2016 "De NDV beleeft haar kernwaarden" is de kapstok waar we onze daltonidentiteit zichtbaar aan ophangen. In dit beleidsplan staat de visitatie centraal. Nu we zo'n beetje op de helft zijn mogen we…

Dalton en haar visitaties

Nu ruim een jaar worden de scholen voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs op dezelfde wijze gevisiteerd. In het nieuwe visitatieverslag wordt de school gelegenheid gegeven om middels reflectie op de daltonkernwaarden een gedegen zelfevaluatie aan het visitatieteam aan te bieden. In het voortgezet onderwijs is hier al wat langer ervaring mee opgedaan, daardoor is het nieuwe visitatieverslag daar zacht…

Dalton en vertrouwen

In deze column wil ik graag aandacht schenken aan de basis van ons handelen: VERTROUWEN.Vertrouwen kan je winnen en verliezen. In onze westerse cultuur gaan we er basaal eerder vanuit dat we elkaar vertrouwen dan wantrouwen. Ik heb daar menig gesprek over gevoerd met mijn conciërge op school. Hij is opgegroeid in Rusland en daar ook het grootste deel van…

Dalton en de zomer van 2014 vol kansen en bedreigingen

Wat is zo'n zomervakantie toch altijd een heerlijke periode om een schooljaar weer achter je te laten. Een tijd van bezinning en reflectie en al fietsend door ons prachtige land de tijd hebbend om je gedachten te laten gaan. Er moest natuurlijk nog wel een verloren have finale WK voetbal worden verwerkt. De geestelijke ruimte die je maakt door je…

Dalton en het speelveld

Het afgelopen schooljaar heb ik weer vele intakegesprekken mogen voeren. Ouders oriënteren zich steeds beter en komen ook vaak goed voorbereid op gesprek. Veelal bezoeken ze ook nog wel een andere school. Als ze veel positieve verhalen hebben gehoord van andere ouders over de school dan houden ze het vaak beperkt tot alleen maar een bezoek aan de daltonschool. Het…

Dalton en tijd voor reflectie

Nog even en het pilotjaar "nieuwe visitatie" wordt afgerond. Met de op - en aanmerkingen wordt rekening gehouden m.b.t. het schrijven van de nieuwe handleiding visitatie . Het beleidsplan 2013-2016 "De Nederlandse Dalton Vereniging beleeft haar kernwaarden" is al aardig op weg om te kunnen overzien of onze herijkte daltonidentiteit ons dalton gedachtegoed heeft versterkt. Tijd voor een "witte klompendag".…

Dalton en het congres op 9 april 2014

Dalton en het congres op 9 april 2014 Ik heb er voor gekozen om in deze column mijn toespraak tot het congres over te nemen. Op deze wijze kan ik mijn gedachten met alle leden delen en niet alleen met de congresgangers. Daltonfamilieleden: Welkom op ons daltoncongres. De 83 jarige NDV heeft sinds het vorige congres drie jaar geleden enige…

Dalton en de aanloop naar het congres

De 83 jarige NDV nodigt op 9 april haar leden uit voor een samenzijn op landelijk niveau. Ons congres met de titel "Dalton op koers" geeft voor een groot deel de gelegenheid om elkaar te ontmoeten en met elkander aan de hand van een aantal workshops de daltonidentiteit te beleven. Na een voorzichtige aanloop vlak voor de voorjaarsvakantie is toch…